mandag 22. desember 2008

Hallelujah-feberen raser

img
I mange år var det lite som skulle tyde på at en visesang tung på Bibelske og klassiske allusjoner skrevet av en respektert men obskur Canadisk poet og visesanger en dag ville være på toppen av hitlistene flere ganger samtidig og en av de mest ikoniske sangene i moderne tid. "Hallelujah" av Leonard Cohen har ikke mye til felles med listepopen ellers. Men det er vel få som vil bestride at den går utenpå det meste også på kvalitet.

Sannsyneligvis ville "Hallelujah" vansmektet sammen med resten av Cohens mange glitrende, men akk så oversette sanger, om det ikke hadde vært for en cover-versjon. Cohen selv skrev mange varianter av samme sang. Men i 1991 laget tidligere Velvet Undergraund medlem John Cale en versjon av den til en hyllestplate til Leonard Cohen, "I'm Your Fan". I denne versjonen valgte Cale å legge vekt på de romantiske og melankolske delene av sangen. Det var denne tolkningen som så ble brukt av en av rockens store stemmer gjennom tidene i 1994, da Jeff Buckley laget det som mange vil si er den definitive versjonen av "Hallelujah".

Akompangnert kun av en enslig gitar svever Buckleys stemme fra de dypeste avgrunner til hjertesprengende høyder og vrir vanvittige emosjoner ut av et enslig ord. Selv om platen "Grace" ikke var noen storselger da den ble sluppet, og Buckley aldri rakk å lage noen flere før han druknet i en svømmeulykke i Mississippi, så har hans rykte og populæriteten til særlig denne sangen bare vokst i årene som fulgte. I dag er det faktisk de som vil påstå at sangen har blitt overeksponert, da den tys til i tide og utide på film og TV så snart noen har hjertesorg, ligger for døden, eller har dødd, gjerne i den rekkefølgen.

En del mente det hadde gått helt over styr når et av "talentene" fra musikk-reality-TV-Svengali Simon Cowells X-factor ble beordret til å slippe en julesingel (som automatisk ville skyte til toppen av hitlistene) av nettopp "Hallelujah". De organiserte en internettkampanje for å få folk til å kjøpe Jeff Buckleys versjon i stedetfor Alexandra Burkes. Det var hele tiden fåfengt å håpe på at de skulle klare å slå det komersielle slagskipet fra TV. Men de lyktes uansett med å løfte Buckleys 14 år gamle plate opp andreplassen, noe som har ført til den uhørte situasjonen at Leonard Cohen inntar de to øverste plassene på de Britiske hitlistene, med en låt. De sikkert ganske betydlige royalty-inntektene dette vil kaste av seg vil sikkert komme godt med, siden Cohen for kort tid siden ble svindlet av sin manager og fralurt alle pengene sine.

En del av de som støttet opp om denne aksjonen mener utvilsomt at sangen bør være helliget Buckleys minne, og at andre artister burde styre unna å spille inn andre versjoner av den. Og det ligger en viss sannhet, som Cohen selv ville underskrive på, at "Hallelujah" i dag er vel så mye en Buckley-sang som en av Leonard Cohen. Alle senere cover-versjoner av den er egentlig covere av Buckleys versjon, ikke Cohens. Men ingen cover-versjoner, enten de er gode, dårlige, eller middelmådige, kan fjerne eller svekke en note av Buckleys stemme. Og som denne episoden har vist så kan de tilogmed bidra til å gjøre den mer kjent for allmenheten.

En av de bedre versjonene av sangen er den som ble spilt inn av de Norske artistene Kurt Nilsen, Espen Lind, Askil Holm og Alejandro Fuentes, som kan finnes via YouTube-video under.

0 kommentarer:

Copyright 2008, Koppin22 Media DA All Rights Reserved
All logos and trademarks in this site are property of their respective owner.
The comments are property of their posters, all the rest 2005-2008 by Koppin22 Media DA. nortrib.com is optimized for FireFox and Opera at 1024x768

Nordisk Tribun